Zmiany w nowej maturze 2

Jakiś czas temu pisałem o zmianach w nowej maturze i negatywnych konsekwencjach jakie te zmiany będą miały dla maturzystów, szczególnie tych ambitniejszych, którzy zdając maturę na poziomie rozszerzonym będą dostawali sporo mniej punktów z poziomu podstawowego niż ich mniej ambitni koledzy. W tym miejscu kilka uzupełnień.

Sam pomysł rozdzielenia poziomów matury nie jest zły. Dzięki temu maturzyści zdający maturę na poziomie rozszerzonym nie będą dodatkowo pisali poziomu podstawowego. Taki system funkcjonuje obecnie na maturze międzynarodowej. Jednak problem polega na tym, że zmiany wprowadzono już po ustaleniu zasad rekrutacji na rok akademicki 2006/07. Na wiele kierunków studiów wymagane są oba poziomy i dlatego Minister Edukacji postanowił, że osobom zdającym poziom rozszerzony zostaną przyznane również punkty na poziomie podstawowym, wyliczane specjalnym przelicznikiem. Przelicznik jest jednak bardzo krzywdzący i zdawanie matury rozszerzonej się nie opłaca.

Poniżej zamieszczam wykresy z wynikami analiz dla geografii i biologii, o których wcześniej nie pisałem.

biologia

Jak możemy zaobserwować na wykresach, osoby zdające maturę w tym roku uzyskiwały znacznie więcej punktów z poziomu podstawowego niż by dostały na podstawie tabelki. Tylko dość nieliczne przypadki są pod linią z niebieskich kropek wyznaczającą przelicznik przyjęty na 2007 rok, te osoby na przeliczniku by zyskały – otrzymując tą samą liczbę punktów z poziomu rozszerzonego z podstawowego dostałyby więcej niż uzyskały w rzeczywistości. Wszyscy inni by stracili.
geografia

Na zakończenie jeszcze wykres dla matury z języka angielskiego, w którym wcześniej popełniłem błąd.

j. angielski

Problemy spowodowane przez zmiany systemu matur są poważne a dotyczą ogromnej grupy około 400tys. przyszłorocznych maturzystów. Będzie im trudniej dostać się na studia niż osobom z poprzednich roczników, które również będą składać papiery. Jeszcze bardziej stracą osoby zadające maturę rozszerzoną, którym bardzo trudno będzie wygrać z mniej ambitnymi kolegami konkurencję na kierunki, na które wymagany jest tylko poziom podstawowy.

Jakiś czas temu o problemie napisała Gazeta Wyborcza (opierając się również na moich analizach). Podobno w całym kraju maturzyści zebrali już ponad 20tys. podpisów pod petycją o przeprowadzenie matury 2007 na tych samych zasadach co w latach poprzednich. Protest wystosowało również ZNP. Niestety podobno nie ma szans na to, że Ministerstwo wycofa się z wprowadzonych zmian. To jeszcze nie koniec tematu – będę starał się analizować konsekwencje tej decyzji MEN.

Informacje o Dominik Batorski

dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski, ICM
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na „Zmiany w nowej maturze 2

  1. Julia pisze:

    To nie jest do końca tak z maturą międzynarodową, że poziomy podstawowy (tak zwany standard level) i rozszerzony (high level) są zupełnie inne. Za moich czasów przynajmniej – lat temu 3 i pół – SL i HL raczej zawsze miały jakąś część wspólną – na przykład test multiple choice albo kilka konkretnych zadań. Różnica między HL i SL polegała zaś na tym, że HL musiał zrobić jeszcze coś dodatkowego, coś więcej niż SL, np. rozwiązać kilka zadań więcej (matematyka, chemia), albo napisać esej z większym limitem słów (polski, angielski) – czyli, o ile dobrze rozumiem ideę nowej matury, tak jak na maturze polskiej do tej pory. Różnice między poziomami w IB polegały też na kryteriach oceny – HL miał na ogół wyżej, niż SL, podniesioną poprzeczkę dla konkretnych ocen (ale to też było ważone ogólnym poziomem matury na świecie w danej sesji).

    Myślę, że porównywanie obecnej nowej matury z IB jest w ogóle nie na miejscu – IB składa się z części wewnętrznej i zewnętrznej dla każdego z sześciu zdawanych przedmiotów (nie tylko polskiego), część zewnętrzna to mniej więcej 13 egzaminów pisemnych, a przedmioty zdawane na HL wykładane są w wymiarze 6 godzin tygodniowo (SL – 4 h/tyd.).

  2. bagienny pisze:

    najpierw amnestia, później „godziny bezpieczeństwa”, a teraz to. polska schodzi coraz niżej. btw: http://www.pracadomowa.pl – fajowa sprawa, rozwiązania wszystkich zadań z książek do liceum i gimnazjum, polecam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>